Ознаке


 

RATNI lideri bosanskih Srba – politički Radovan Karadžić i vojni general Ratko Mladić, pojavili su se u utorak prvi put zajedno u javnosti, posle skoro 18 godina. „Okupila“ ih je haška sudnica, u kojoj je Mladić, na osnovu obavezujućeg naloga suda i posle njegovog oštrog protivljenja, morao da se pojavi u ulozi Karadžićevog svedoka.

Svedočenje nije donelo ništa novo. Niti je Karadžić dobio odgovore na pitanja koja su mogla da se nabroje na prste jedne ruke, niti je Mladić mogao da pročita svoju izjavu „koju je pisao prethodne noći“.

Predsedavajući sudija O Gon Kvon pozvao je Mladića da ustane i da pročita zakletvu. Ovaj je zavrteo glavom, ustao, i pre nego što je počeo da čita zakletvu, rekao:

– Gospodine Kvon, dame i gospodo. Ja ovaj tribunal ne podnosim, ne priznajem i ne mogu da se zaklinjem – kazao je Mladić. – Ovo je pritisak na mene, moje zdravlje i moj narod. Ali, očigledno ste doterali cara do duvara. Molim vas da mi date mogućnost, uz sve uvažavanje gospodina predsednika Karadžića, njegovih napora koje je činio i koje čini za spas našeg naroda, a i ja sam malo dobroga doprineo za to, pa bih vas zamolio ako imate vremena da pročitam sedam strana koje sam noćas napisao, na Svetog Savu. Danas je njegova slava, pa posle toga mogu da se zakunem.

O Gon Kvon je to odbio, a Mladića pozvao da pročita zakletvu. Ovaj mu je odgovorio da je „Haški tribunal NATO sud, satanistička tvorevina što sudi nama što smo srpski narod“.

Veće se zatim povuklo kako bi odlučilo kako će nastaviti suđenje – da li će dozvoliti Mladiću da pročita svoje beleške ili ne. U jednom trenutku, u sudnici se čuo Mladićev glas:

– Zubi… Zaboravio sam zube, j…..

Predsedavajući je zatim obavestio Mladića da, ako odbija da svedoči, može da bude optužen za nepoštovanje suda i osuđen na kaznu zatvora do sedam godina, novčanu do 50.000 evra, ili obe. Ovaj mu je odgovorio da bez raloga vrši pritisak na njega:

– Ne plašim se ja nikoga, sem Boga – ljutito mu je uzvratio Mladić. – Čista mi je savest, i vaša pravila i lažne optužnice ne bendam ni za šta. Da ne bih zamarao sve ljude i sve vas, daću izjavu, ali ne priznajem ni vas ni Haški tribunal. On za mene ne postoji. Gospodine Kvon, vi ste mlađi čovek od mene. Nemojte da budete nervozni. Znate da u Koreji zvone druga, alarmantna zvona. I molim obezbeđenje da mi donese zube iz ćelije da bih mogao bolje da govorim.

Sud je zatim napravio pauzu od dvadesetak minuta kako bi obezbeđenje donelo Mladićevu protezu. U nastavku, Karadžić je počeo da postavlja pitanja Mladiću sa svog kratkog spiska, ali je posle svakog dobio isti odgovor:

– Gospodine predsedniče Radovane, ne mogu i ne želim da svedočim zbog mog zdravstvenog stanja. Prema savetu svojih advokata, izjavljujem da zadržavam pravo da ne svedočim i odbijam da svedočim zbog mogućnosti da bude ugroženo moje zdravlje i moje pravo kao optuženog u postupku pred Tribunalom.

Tužilac Alan Tiger nije imao pitanja za unakrsno ispitivanje, ali je Mladić imao još nešto da kaže:

– Vi ste mi zabranili da govorim, što potkrepljuje moju tezu da Haški tribunal nije sud već satanistički sud – rekao je, a zatim se, dok je izlazio iz sudnice, obratio Karadžiću:

– Radovane, izvini, molim te. Ne daju mi. Oni brane Nato, „tomahavke“, i osiromašeni uranijum.

 

PITANJA BEZ ODGOVORA

Karadžić je od Mladića hteo da dobije odgovore na sledeća pitanja:

1. Da li ste me ikad informisali, usmeno ili pismeno, da će zarobljenici iz Srebrenice biti streljani; da se streljaju ili da su streljani?

2. Da li smo imali bilo kakav sporazum da građane Sarajeva valja podvrgnuti granatiranju i snajperisanju?

3. Šta su bili razlozi za granatiranje i snajperisanje Sarajeva? Da li ste me o tome informisali?

4. Da li smo mi imali bilo kakav dogovor da proteramo muslimane i Hrvate sa teritorija pod srpskom kontrolom?

Mladić: Radovane izvini ne daju mi | Dosije | Novosti.rs.

